9 Kenderaan Pengangkut Berperisai Tidak Tepati Spesifikasi PBB

26 Agustus 2020

Sembilan unit kenderaan berperisai APC Guardian tiba di Kem Marakah, Selatan Lubnan bagi kegunaan pasukan MALBATT dalam memperkasa misi pengaman di Lubnan (photo : Bharian)

PUTRAJAYA: Kementerian Pertahanan (MINDEF) menerima sembilan kenderaan pengangkut berperisai (Armoured Personnal Carrier - APC) tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sehingga menyebabkan bayaran balik yang diterima kurang RM2.22juta.

Ketua Audit Negara, Datuk Nik Azman Nik Abdul Majid, berkata, ada antara kenderaan berkenaan sudah dihantar ke Lubnan bagi operasi di sana.

"MINDEF membeli kenderaan APC itu dengan spesifikasi yang tinggi, namun yang diterima adalah tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

"Contohnya, anggota tentera boleh menembak dari dalam kenderaan APC, namun APC yang tidak mengikut spesifikasi itu memaksa anggota tentera mengeluarkan kepala mereka dari kenderaan bagi melepaskan tembakan.

"Kenderaan itu juga ada sudah dibawa ke Lubnan untuk operasi. Kita hanya boleh mendoakan keselamatan mereka di sana," katanya dalam sidang media Pembentangan Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2019, Siri 1.

(Berita Harian)

Subscribe to receive free email updates: