Eksesais Lembing Sakti Pamer Kuasa Tembakan Briged Artileri Roket

11 Desember 2020

Tembakan SRLB Astros II (photos : BTDM, ATM)

LUMUT - Panglima Tentera Darat (PTD), Jeneral Tan Sri Datuk Zamrose bin Mohd Zain telah berkesempatan menyaksikan Eksesais (Eks) LEMBING SAKTI bertempat di Tanjung Hantu, Lumut, Perak.

Eks LEMBING SAKTI merupakan latihan tembakan Sistem Roket Lancar Berganda (SRLB) ASTROS II di bawah kendalian Markas Briged Artileri Roket (BAR). Eks yang dilaksanakan setiap tahun ini bertujuan untuk menguji tembakan Complete Round Proof (CRP) bagi memanjangkan jangka hayat roket. Eks ini turut melibatkan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan agensi penguatkuasa awam setempat dalam menentukan keselamatan latihan.


Eks ini juga bertujuan untuk menguji tahap kesiagaan dan kecekapan anggota dalam pengendalian SRLB ASTROS II berpandukan Sistem Latihan dan Penilaian TD (ARTEP).
Sebaik ketibaannya, PTD telah disambut oleh Pengerusi Rejimen Artileri Diraja (RAD), Brigedier Jeneral Dato’ Dr Hj Ibrahim bin Yasir dan seterusnya ucapan aluan disampaikan oleh Panglima BAR, Brigedier Jeneral Zulmajdi bin Yunus.

Eks seterusnya dimulakan dengan segmen pertama yang mempamerkan keupayaan Bateri dari Rejimen 51 Artileri Diraja (51 RAD) melaksanakan tembakan roket SS 40. Sejumlah 45 butir roket telah dilancarkan ke sasaran sejauh 30km.


Dalam segmen kedua pula, PTD dan para Tetamu Kenamaan yang hadir turut berpeluang untuk merasai sendiri pengalaman melancarkan tembakan SRLB ASTROS II. Sebanyak 48 butir roket telah dilancarkan untuk tembakan kali kedua ini.

Turut sama hadir menyaksikan eks ini ialah Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Mohd Reza bin Mohd Sany, Panglima Medan Barat Tentera Darat, Leftenan Jeneral Dato’ Mohammad bin Ab Rahman, Panglima Armada Barat, Laksamana Madya Dato' Muhamad Ridzwan bin Abdul Rahman, Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan), Kepten (Kehormat) Datuk Hj Ruji bin Hj Ubi PSSTLDM serta Pegawai Kanan TDM.

(MoD)

Subscribe to receive free email updates: